سفارش تبلیغ
صبا ویژن

9 اشتباه رایج طراحی سایت که سئو شمارا نابود میکنند

درست است که زیبایی سایت نقش مهمی در موفقیت یک وب سایت ایفا می‌کند، اما لازم است بدانید زیبایی در طراحی سایت به تنهایی نمی‌تواند باعث کسب رتبه بالا در نتایج گوگل شود.

مهمترین چیز برای موتور های جستجو، مشتریان است، پس شما نیز باید در طراحی سایت و سئو سایت خود به این نکته توجه کنید. در ادامه 9 اشتباه معمولی که وب تجربه کاربری و در نهایت به رتبه شما در موتور های جستجو و میزان فروش شما تاثیر مستقیم می‌گذارد را باهم بررسی خواهیم کرد.

1) ریسپانسیو بودن

یکی از عوامل مهمی که در موفقیت سایت شما تاثیر گذار است، جذاب بودن طراحی سایت و ریسپانسیو وب سایت شما است. این موضوع که سایت شما بتواند خودش را با هر دستگاهی ( گوشی همراه، کامپیوتر، … ) تطابق دهد باعث افزایش میزان بازدیدکنندگان وب سایت شما خواهد شد.

با توجه به همه گیر شدن استفاده‌ از گوشی همراه، طراحان وب سایت به این نتیجه رسیدند که اگر وب سایت ریسپانسیو نباشد، بیش از نیمی از کاربران سایت‌ها از دست می‌رود.

در نتیجه ریسپانسیو بودن سایت بسیار موضوع پر اهمیتی در طراحی وب سایت شده است. قطعا هم اکنون از خودتان می‌پرسید با تمام این تعریف‌ها تاثیر ریسپانسیو بودن وب سایت در سئو چیست؟ در واقع همان طور که در ابتدا هم به آن اشاره کردم، سئو و طراحی سایت مکمل یکدیگر هستند.

قطعا با افزودن خاصیت ریسپانسیو کردن وب سایت، میزان بازدیدکنندگان سایت شما نیز افزایش پیدا می‌کند و این موضوع سبب افزایش ترافیک و در نتیجه کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو گوگل خواهد شد. پس لازم به ذکر است که ریسپانسیو کردن وب سایت یکی از عوامل تاثیر گذار در سئو یا همان بهینه سازی سایت محسوب می‌شود.

1پیشنهاد مشاهده: اهمیت طراحی اصولی سایت در کسب و کار

2) ساختار URL

یکی دیگر از نکات مهم طراحی وب سایت در سئو، موضوع Urlها هستند. بنابراین لازم است که از ابتدا با URl مناسب را انتخاب کنید. در ادامه به یسری از نکات در انتخاب URL اشاره خواهیم کرد که دانستن آن‌ها در جهت انتخاب درست به شما کمک می‌کند.

  1. سعی کنید URlهای خود را کوتاه‌تر انتخاب کنید. چرا که همیشه موضوعات یا عنواین کوتاه‌تر ماندگاری بیشتری در ذهن دارند.
  2. آدرس URl شما باید مرتبط با موضوع محتوای شما باشد، در واقع لازم است URl توصیف کننده موضوع محتوای شم باشد. در نتیجه به جای استفاده از اختصارات و یا شماره، از زبان انگلیسی ساده استفاده کنید.
  3. از یک ساختار واضح و منطقی در URL استفاده کنید، موتورهای جستجو از URlهای پیچیده و نامفهوم متنفرند.

3) استفاده از عناصر CSS و HTML

جالب است بدانید که یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در بسیاری از سایت‌هایی که جذاب هستند ولی در سئو موفق نمی‌شوند مربوط به این موضوع است که عناصر طراحی همیشه برای سئو مناسب نیستند.

البته درست است که شما می‌توانید با استفاده از آیکون‌های زیبا، فیلم‌ها، تصاویر با کیفیت بر جذابیت و زیبایی طراحی سایت خودتان بیافزایید ولی تمام این مواد اگر باعث پیشرفت شما در سئو نشود برای شما بی‌فایده است و در واقع شما تعداد زیادی از بازدیدهای خود را از دست می‌دهید.

امروزه پیشرفت‌های زیادی در زمینه زبان‌های برنامه نویسی از جمله  css و  html کسب شده است. در حال حاضر امکان ایجاد جلوه‌های متحرک از طریق زبان برنامه‌نویسی html5  و  css3 امکان پذیر است. در نتیجه شما می‌توانید برای استفاده از بسیاری از عناصر مربوط به زیبایی و ظراهر سایت از این کدها استفاده کنید.

البته استفاده از این کدها فقط شامل عناصر ساده نمی‌شود، شما می‌توانید از آن‌ها برای المنت‌های ظاهری زیادی مانند سایه‌ها، ایجاد شیب‌های رنگی، و یا عناصر شفاف استفاده کنید.

حتما الان این سوال را خودتان می‌پرسید که استفاده از این عناصر از طریق html و css  چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟ استفاده از این عناصر علاوه بر این که در زیبایی طراحی وب سایت شما کمک می‌کند، تاثیر بسیار مثبتی بر فرآیند سئو سایت نیز خواهد گذاشت.

چرا که خزنده‌های موتورهای جستجو که وظیفه آنالیز و برسی وب ‌سایت‌ها را دارند، راحت‌تر و موثرتر می‌توانند به آنالیز کردن وب سایت شما بپردازند.

4) استفاده از پلتفرم مناسب

با پیشرفت‌هایی که در زمینه طراحی سایت صورت گرفته است، پلتفرم‌ها و ابزارهایی بسیار خوبی برای طراحی وب سایت در دسترس است. بنابراین در انتخاب نوع پلتفرم خود دقت کنید، درست است که پلتفرم‌های زیادی وجود دارد اما بعضی از آن‌ها مانند  flash و Ajax که برنامه‌های خوبی هم هستند اما با سئو سازگاری ندارند.

بنابراین استفاده از فلش را محدود کنید، در حالی که استفاده از فلش در طراحی بعضی از عناصر وب سایت می‌تواند موثر باشد، اما ایجاد وب سایتی کاملا بر اساس فلش می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر سئو داشته باشد.

لازم به ذکر است که داشتن فلش همراه با ترکیب html می‌تواند سایتی ایجاد کند که با موتورهای جستجو سازگار باشد. در واقع علت تاکید استفاده از این ترکیب این است که ، بدون html موتورهای جستجو قادر نیستند که فلش را بخوانند چرا که برای آن‌ها غیر قابل مشاهده است. باید بدانید که اکثر دستگاها و موتورهای جستجو به فلش‌ها پاسخی نمی‌دهند. به همین دلیل است که استفاده‌ی بیش از حد از فلش بر طراحی وب سایت در سئو تاثیر منفی قابل توجهی می‌گذارد.

با این حال اگر باز هم به هر دلیلی لازم می‌دانید از فلش در سایت خود استفاده کنید توصیه ما به شما این است که در تمام وب سایت از فلش استفاده نکنید. دومین نکته این است که فلش را برای برای قابلیت هدایت شدن اعمال نکنید. و هچنین فلش را برای متن خود نیز اعمال نکنید.

ای‌جکس در واقع برنامه‌ای است که بیشتر برای برنامه نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا پلتفرم، اما می‌تواند برای سئو چالش برانگیز باشد. به خصوص هنگامی که با قابلیت هدایت شدن سایت همراه می‌شود. درست است که موتورهای جستجو بهبودهایی در توانایی‌هایشان برای ایندکس کردن سایت‌هایی که از  Ajex استفاده کرده‌اند، داشته‌اند ولی باز هم بهتر است از  html استفاده کنید.

5) عکس‌ها و ویدئوها

یکی از مشکلات بسیار رایج که حتی در بسیاری از سایت‌های خوب نیز صورت می‌گیرد، بهینه سازی نکردن عکس‌ها و ویدئوهای وب سایت است. این موضوع یکی از عوامل منفی بر روی سئوی سایت محسوب می‌شود. به خصوص اگر بدانید که بهینه سازی آن‌ها کار پیچیده‌ای نیست، حتما در جهت بهبود آن اقدام به عمل خواهید کرد. شما باید به این نکته آگاه باشید که موتورهای جستجو قادر به درک محتوایات عکس‌ها و یا فلیم‌های سایت شما نیستند، تنها چیزی که این خزنده‌های موتورهای جستجو می‌توانند از آن استفاده کنند نوشته‌ها و متن‌ها است.

به همین علت است که در طراحی سایت تمام عکس‌ها و یا فیلم‌ها نیاز به توضیحات و برچسب در مورد آن‌ها دارند. با توضیحات کافی می‌توانید به پیشرفت فرآیند سئو وب سایت خود کمک زیادی کرده باشید. در ضمن از آن‌جایی که سرعت لود یکی از عوامل تاثیر گذار در سئو است، لازم است بهینه سازی و سئو سایت شامل حجم و فضای اشغالی آن‌ها نیز بشود.

6) بهینه‌سازی محتوای سایت

بهینه سازی محتوای سایت یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار طراحی وب سایت در سئو می‌باشد. نوشتن محتوای درست و اصولی که شامل تمام نکات اصولی سئو نیز باشد باعث پیشرفت سریع سایت شما خواهد شد. در واقع هم کاربران و هم موتورهای جستجو به دنبال مطالب پرمایه و سودمند هستند و به این گونه محتواها علاقه نشان می‌دهند. به همین خاطر باید از مهارت‌های سئو مربوط به نوشتن محتوای وب سایت استفاده موثرتری داشت.

سعی کنید حتما در محتوای وب سایتتان از دو یا سه کلمه کلیدی در کل محتوا استفاده کنید و مطلب را با کلمه کلیدی خود آغاز کنید و با همان کلمه کلیدی پایان دهید. برقراری ارتباط درست بین کلمه کلیدی و محتوای سایت نشان دهنده‌ی یک وب سایت حرفه‌ای است. از کلمات کلیدی خود صرفا برای تاثیر در سئو و افزایش رتبه استفاده نکنید.

همیشه این نکته را در نظر بگیرید که باید محتوای شما در ابتدا برای کاربر نوشته شده باشد پس با استفاده نادرست از کلمات کلیدی باعث غیر معمولی شدن محتوای سایتتان نشوید. کلمات کلیدی باید 2 الی 5 درصد از محتوای سایتتان را شامل شود.

پیشنهاد مشاهده: خدمات سئو و بهینه سازی وب سایت

7) سرعت سایت

همان طور که در بسیاری دیگر از مقالاتمان به این موضوع اشاره کرده‌ایم، سرعت سایت یک فاکتور مهم در سئوی سایت محسوب می‌شود.

هیچ کاربری کمتر از چند ثانیه برای لود شدن وب سایت شما صبر نمی‌کند! طبق تحقیقاتی که گوگل بدست آورده است، متوجه این موضوع شده است که کاربران از وب سایت‌هایی که سرعت پایین دارند متنفرند و فورا صفحه آن وب سایت را می‌بندند.

هدف نهایی متورهای جستجو این است که کاربران تجربه وب گردی خوبی داشته باشند، در نتیجه اگر وب سایت شما سرعت بالایی نداشته باشد مقدار زیادی از ترافیک سایت را نیز از دست خواهید داد.

به همین علت است که سایت‌هایی که سرعت بارگذاری پایینی دارند، به رتبه‌بندی آن‌ها آسیب زده خواهد شد. مطمئن شوید که بارگذاری سایت شما بالا است در غیر این صورت باید با کاربران خود خداحافظی کنید. توصیه‌ی گوگل به طراحان و توسعه دهندگان وب سایت‌ها این است که با ادغام کردن فایل‌های جاوا اسکریپت، به حداقل رساندن جستجوهای DNS و بهینه سازی ترتیب استایل‌ها و همچنین اسکریپت‌ها سرعت سایت خود را بهبود بخشند.

8) عنوان‌ها، متاتگ‌ها، هدرها

لازم است بدانید که عنوان‌ها، متاتگ‌ها، هدرها جنبه‌ها مهم در بحث سئو هستند. هر صفحه در سایت شما باید محتوای منحصر بفرد در برچسب خود داشته باشد. به عبارت دیگر سعی کنید عنوان‌های شبیه بهم را در صفحات وب سایتتان تکرار نکنید. در عنوان صفحه بهتر است حداقل یکبار از کلید اصلی مرتبط با محتوای صفحه، استفاده نمایید. همچنین کلمات کلیدی در برچسب‌های هدر در هر صفحه، به ویژه برچسب h1 را شامل می‌شود.

تگ‌ها عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موتور جستجو محسوب می‌شود. استفاده از تگ‌های عنوان در طراحی وب سایت علاوه بر این که باعث مرتب و زیباتر شدن ظاهر وب سایت شما خواهند شد، به بهبود و بهینه سازی سئو سایت نیز کمک می‌کند. می‌توانید عبارت کلید اصلی را در جلوی یک تگ قرار دهید و نام‌های تجاری را در پایان آن بگذارید.

تگ‌ها به عنوان به کاربران کمک می‌کند که محتوای مورد نظرشان را زودتر پیدا کنند. لازم به ذکر است که گوگل هم برای یافتن مقدار استفاده از کلمات کلیدی در متن از این تگ‌ها استفاده می‌کند. به همین علت است که استفاده از تگ‌ها در عنوان می‌تواند تاثیر زیادی بر سئو سایت شما بگذارد.

9) انکر تکست‌ها

انکر تکست یعنی کلمه‌ای که به آن لینک داده شده است. در انکر تکست از کلمات کلیدی باید استفاده شود و صفحه مرتبط با آن را توصیف کند. متن‌های مبهم مانند بیشتر بخوانید یا این قسمت را کلیک کنید، ایده‌آل نیستند. این عبارت‌ها جزو متن‌هایی هستند که سیگنال به موتور جستجو در مورد آنچه که صفحه در مورد آن است، ارسال نمی‌کنند و بنابراین هیچ تاثیر مثبتی بر روی سئو و یا افزایش رتبه نمی‌کنند.

اشتباهات رایج طراحی وب سایت در سئو

بی‌نظمی‌های مسیریابی

قطعا اگر کاربر شما به هدف مورد نظرش در سایت شما نرسد بعد کلافه می‌شود و صفحه وب سیت شما را می‌بندد. بهترین کار این است که مطمئن شوید موقعیت‌یابی وب سایت شما آسان است.

پیشنهاد مشاهده: مدیریت پیج اینستاگرام

پاپ آپ‌های تند و زننده

بدترین و رایج‌ترین اشتباه این است که قبل از این که بازدیدکننده بتواند محتوای پیج شما را مشاهده کند، پاپ آپ ظاهر شود. این موضوع بسیار زننده است، خودتان را جای کاربران بگذارید که بعد از نتایج مختلف گوگل بر سایت شما کلیک می‌کند و به جای دریافت مطلب مورد نظرش، پاسخ چیزی را دریافت می‌کند که تمام محتوای اصلی را پوشش می‌دهد.

نذاشتن فضای خالی در طراحی وب سایت

مسلما استفاده از فضای خالی در طراحی وب سایت شما یک موضوع مهمی است چرا که باعث تمیز و مرتب نشان دادن محتوای شما می‌شود و همچنین چشم کاربر را اذیت نمی‌کند و اجازه استراحت می‌دهد.

متن ناخوانا

همان طور که در مقاله‌های دیگر نیز به این موضوع اشاره کردیم، نوع فونت شما باید به گونه‌ای باشد که در هر دستگاهی خوانا باشد و همینطور، نیاز نباشد که کاربران برای خواندن محتوای سایت شما صفحه را زوم کنند. همچنین در انتخاب رنگ فونت در طراحی وب سایت باید سلیقه و دقت به خرج دهید.